Näin hankit uudet kotisivut yrityksellesi
Oletko hankkimassa uudet kotisivut yrityksellesi , mutta sinulle on vielä epäselvää, mistä nettisivuprojekti olisi parasta aloittaa? Tässä artikkelissa kerromme, miten saat projektisi onnistuneesti maaliin.
Kun uudistat yrityksesi verkkosivuja, saat huomata nopeasti, että sinun on tehtävä monia tärkeitä valintoja suuresta määrästä eri vaihtoehtoja. Oli kyse sitten sivuston teknisistä ratkaisuista, visuaalisesta tyylistä tai sivujen tekijästä, tarjolla on valtavasti eri vaihtoehtoja. Monet ratkaisut voivat sopia mainiosti yhdelle yritykselle, mutta paljon huonommin jollekin toiselle.
Mistä sitten voit tietää, että valitset oikeat ratkaisut juuri sinun yrityksellesi ja verkkosivuprojektisi lopputulos on sellainen kuin haluat? Ennen kuin tilaat uudet kotisivut yrityksellesi, mieti ainakin näitä 4 asiaa:
Mitä haluat saavuttaa yrityksesi nettisivuilla?
Aivan ensiksi sinun on tärkeää pohtia, mitä tavoitteita uusien sivujesi on tarkoitus saavuttaa. Jos yritykselläsi ei ole mitään intressiä löytyä Googlesta tai hankkia sivujen kautta uusia asiakkaita, vaan sivujen tehtävänä on vain toimia yrityksesi “käyntikorttina” muualta hankituille asiakkaille, et varmastikaan tarvitse kovin laajaa sivustoa.
Jos taas yrityksesi kotisivujen on tarkoitus olla tärkein kanavasi uusien asiakkaiden hankkimiseen, ja haluaisit sivujesi löytyvän Googlen hakutulosten kärkipaikoilta, täytyy nämä tavoitteet myös huomioida sivujesi rakenteessa, sisällöissä ja teknisessä toteutuksessa.
Sinun on paljon helpompi tehdä oikeita valintoja kotisivuillesi, kun olet ensin tarkasti miettinyt mitä kaikkea sivuiltasi oikeastaan haluat ja tarvitset.
Uudet kotisivut yrityksellesi voi rakentaa monelle eri alustalle – mieti mikä alusta sopii sinulle parhaiten
Yrityksen kotisivut voi teknisesti toteuttaa hyvin monella eri tavalla. Jos yrityksesi tarvitsee täysin uniikit verkkosivut, joilla on erilaisia ennennäkemättömiä toiminnallisuuksia, täytyy jonkun koodata sivut käytännössä tyhjästä. Jos taas sinulle riittää hyvin yksinkertaiset sivut, joiden ulkoasulla tai sisällöillä ei ole juurikaan väliä, pystyt ehkä rakentamaan sivut itsekin jollain yksinkertaisella työkalulla.
Tällä hetkellä maailman suosituin verkkosivualusta on WordPress , jolla on tehty yli 40 % kaikista nettisivuista. Se on peritty tekemään mahdollisimman helppokäyttöiseksi alustaksi, jonka valmiiden teemojen avulla aloittelijatkin voivat saada aikaan aivan hyvännäköisiä sivustoja.’
Valittavana on valtava määrä erilaisia teemoja, joista osa on ilmaisia ja osa maksullisia. Monissa teemoissa sivuston ulkoasu on valmiiksi lyöty lukkoon, mutta parhaissa teemoissa käyttäjä voi täysin vapaasti muokata sivujensa ulkoasua.
Hyvin monet ammattilaisetkin käyttävät WordPressiä sivujen tekoon sen monipuolisuuden vuoksi.
Kuka kirjoittaa kotisivujesi tekstisisällöt?
Useimmille verkkosivuille tarvitaan laadukkaat tekstit. Hyvät tekstisisällöt auttavat sivuja löytymään paremmin hakukoneilla ja houkuttelevat sivuston kävijät asiakkaiksi. Jos tekstisisältöä ei ole juuri lainkaan tai se on kirjoitettu kehnosti, Google ei yleensä halua tarjota sivustoa hakutuloksissaan, eivätkä sivujen harvat kävijät viivy sivuilla tai halua ottaa yhteyttä.
Nykyään laadukkaiden tekstisisältöjen merkitys alkaa olla jo varsin hyvin yrittäjien tiedossa, mutta kaikki eivät edelleenkään muista pysähtyä miettimään, miten tekstisisällöt olisi parasta toteuttaa. Monesti uudet sivut tilannut pienyrittäjä ajattelee ehtivänsä itse kirjoittaa sivuille laadukkaat palvelukuvaukset muiden töidensä ohessa, mutta lopulta asia jää työkiireiden alle ja koko kotisivuprojekti uhkaa jäädä kesken.
Siksi yhä useammat yrittäjät haluavat nykyään ulkoistaa sisällöntuotantonsa alan ammattilaiselle, jotta kotisivut saadaan julkaistua ajallaan ja yrittäjä itse pystyy keskittymään omaan ydinosaamiseensa.
Kenet valitset toteuttamaan uudet kotisivusi?
Kotisivujesi tekijän valinta on todella keskeinen osa onnistunutta verkkosivuprojektia. Nettisivujesi tekijän on tärkeää olla luotettava ja osaava tekijä, jonka kanssa sinun on helppo tehdä yhteistyötä. Jos valitset tekijän, joka ei pysy aikataulussa tai osaa toteuttaa sellaisia sivuja kuin haluaisit, koko projekti viivästyy tai vaatii kalliita korjauksia myöhemmin.
Tärkeä piirre hyvässä verkkosivujen toteuttajassa on myös kyky tarjota asiakkaalle ideoita ja apua oikeiden ratkaisujen valintaan. Jos tekijä mukisematta toteuttaa asiakkaan pyytämän kotisivuratkaisun, vaikka tietää sen olevan asiakkaalle aivan väärä, se ei ole kovin hyvää asiakaspalvelua.
Hyvä tekijä osaa kertoa asiakkaalle suoraan, miksi esimerkiksi jokin asiakkaan haluama tekninen ratkaisu ei oikeasti vastaa asiakkaan tarpeita, ja osaa ehdottaa tälle parempia vaihtoehtoja.